Air Squat Morning.

Om du såg min uppdatering igår kväll vet du att jag inte hade lust att träna, men att jag ändå kom ut på liten runda. Idag vaknade jag och kände mig lite piggare. Skönt.

Försöker köra #enfemma varje vardagsmorgon. Det tar fem minuter och känns alltid bra efteråt. Ibland vill jag inte, men då kör jag ändå. Oftast.

Idag gjorde jag Air Squats eller knäböj som man brukar säga på svenska. Air står för luft och betyder logiskt att övningen är utan vikt. Med vikt på axlarna blir det alltså Squats.

Squats är, tillsammans med marklyft, en grundövning som du ska köra regelbundet. Varför? Jo, båda tränar muskler som du använder ofta. Marklyft är när man lyfter en skivstång eller något annat från marken. Båda övningarna tränar rumpan, ryggen och benen.

Om du är ung är det här två måsteövningar om du vill ha en snygg och vältränad rumpa (ja, jag vet att det är lite ytligt men för många är utseende EN viktig anledning för att träna). Om du är äldre ska du göra dem för att kunna sätta dig ner/resa dig upp utan hjälp och för att orka lyfta något som är på golvet.

Jag har sett 60-åringar köra riktigt tunga lyft och unga runt 20 som inte orkar 20 st Air Squats utan att vika ner sig. Du bestämmer själv vilken grupp du vill tillhöra. Det har inte med ålder att göra. Om du är ovan räcker det att börja med några få repetitioner utan vikt. Sedan är det bara att fortsätta och aldrig sluta träna. Paus är okej, bara du börjar igen. Och igen.

Såhär gjorde jag mina Air Squats i morse:

1:a minuten 20 st.
2:a minuten 25 st.
3:e minuten 30 st.
4:e minuten 35 st.
5:e minuten 40 st.

Totalt 150 st om jag räknar rätt. Jag höll ett bra tempo och blev lite svettig. Om du vill skala ner (köra lättare) kan du antingen göra lika många repetitioner alla minuter, t.ex 15 st eller börja på ett lägre antal och köra stege uppåt. Testa vad som känns bra.

Berättar om min egen träning för att du ska se exempel på hur det går att göra. Det finns många som är mer vältränade än mig osv. Poängen är att jag och du aldrig kommer bli snyggare, känna oss starkare, orka mer eller må bättre om vi jämför oss med andra. Vi måste börja där vi är, med det vi har. Lätt i teorin, svårt som fasiken i verkligheten.

Strive for progress